FAQ

Beställning

Du anger dina uppgifter i respektive fält i kassan. I fältet för adress, det första adressfältet, anger du både gatunamn och gatunummer. I adressfält två enbart kompletterande uppgifter såsom lägenhetsnummer, våning etc. Om din order skall skickas till en företagsadress så fyller du i företagsnamnet i fältet för detta. Annars låter du det fältet vara tomt. Det är viktigt att kontrollera så att alla uppgifter är korrekta innan du betalar så att din order skickas till rätt adress. Och så att transportörens aviseringar skickas till rätt mailadress eller mobilnummer. Att beställningen och uppgifterna är korrekta kan du även kontrollera i den orderbekräftelse som skickas via mail när betalningen är genomförd.

När du får en orderbekräftelse från oss via mail, så har din order registrerats hos oss. En transport kommer sen att bokas och din order plockas och packas för leverans.

Egentligen så har du ingen ångerrätt på livsmedel som snabbt kan bli otjänliga. Men så länge ordern finns kvar hos oss och inte har hämtats av transportören så kan vi hjälpa dig att avbryta ordern och leveransen samt se till att du får en återbetalning.

Om du i efterhand upptäcker att någon av dina uppgifter är felaktiga i din beställning så är det bäst om du direkt kontaktar oss på info@swedishwild.se. Vi har möjlighet att ändra uppgifterna så länge din order finns kvar hos oss och inte har hämtats upp av transportören, vilket vanligtvis sker mellan kl 10:30 och kl 13:00. En bekräftelse skickas av oss via mail på att uppgifterna är ändrade.

Om du upptäcker att du har beställt fel produkt, för mycket eller för litet så kan du direkt kontakta oss på info@swedishwild.se. Då kan vi hjälpa dig att justera din order och se till så att du betalar rätt pris, så länge ordern finns kvar hos oss och inte är upphämtad av transportören. Om vi lägger till produkter eller om priset blir högre, så skickar vi en länk till betalning, där du kan betala mellanskillnaden. Om vi tar bort produkter eller om priset blir lägre så gör vi en återbetalning av mellanskillnaden.

Din rabattkod är giltig med de villkor som står angivna i samband med att du erhåller rabattkoden. Generellt gäller rabattkoderna på köp över 1200 kr. Kontrollera också så att kodens giltighetstid inte har gått ut. Vissa rabattkoder går inte att kombinera med andra rabatter eller kampanjer i kassan. Då kan du pröva att ta bort rabbatterade produkter från varukorgen och se ifall koden fungerar. Är koden redan använd så går den normalt sett inte att använda igen. Om koden ändå inte fungerar så kan du kontakta oss på info@swedishwild.se, så hjälper vi dig.

Koderna skickas generellt per mail. Kontrollera så att din kod inte har hamnat under spam eller skräppost i din mailbox. Har du redan varit kund hos oss och gjort beställningar tidigare, så skickas normalt ingen kod eftersom koden gäller din första beställning och den första registreringen av din mailadress.

Ja, antingen kan du gå in i varukorgen innan du betalar och önska ett datum då du vill att din order tidigast skall skickas från oss. Ifall du tex är bortrest. Om du vill ha din leverans hos dig på ett specifikt datum så är det bäst att du kontaktar oss på info@swedishwild.se innan din order har hämtats hos oss av transportören. Då kan vi hjälpa dig med det.

Det går alldeles utmärkt. Du kan välja att hämta din order hos oss om du går in i varukorgen innan du betalar. Där kan du önska ett datum samt en tid för din upphämtning. Då plockas fraktkostnaden bort i kassan. Det går också bra att kontakta oss på info@swedishwild.se och meddela oss att du vill hämta din order här. Så länge ordern inte redan är hämtad av transportören. Då ordnar vi det, och även en återbetalning på en eventuell fraktkostnad.

Vi har egentligen ingen fysisk butik. Och ofta ganska mycket att göra. Så det bästa är att beställa på hemsidan. Sen går det alltid bra att välja att din order skall hämtas här hos oss. Det kan du göra i varukorgen innan du betalar. Vi kan dock även motta Swish-betalningar här på plats. Så om man gärna vill komma förbi och köpa något så finns den möjligheten. Vi rekommenderar i så fall vardagar kl 10-14.

Leverans

Generellt så tar en leverans 0-3 arbetsdagar från att du gör en beställning. Och det är då bra att du har säkerställt att du kan vara hemma och ta emot leveransen. Även om den i vissa fall kan ställas utanför din dörr utan att du behöver vara hemma. Det beror lite på vart du bor och därmed även vilken transportör vi kan använda. Leveranstiden är dock ingen garanti eftersom mycket kan hända längs vägen. Om det tex kommer en helg emellan så avvaktar vi med att skicka din order till efter helgen. För att minimera tiden som paketet befinner sig i transport. Om du bor på en adress där vår transportör Airmee kör ut paket så levererar vi även på lördagar, om du beställer på en fredag. Om du bor på en adress där det är lantbrevbäring, och enbart har utkörning varannan dag. Så kommer vi anpassa leveransen efter detta. Ibland kan detta innebära att vi skickar din order efter helgen om du beställer på en onsdag eller torsdag. Då blir således leveranstiden något längre.

I dagsläget använder vi Airmee och PostNord för våra leveranser i Sverige. Alla våra leveranser är hemleveranser. Inga paket hamnar i boxar eller hos ombud. Airmee använder vi överallt där de har täckning. Airmee levererar ditt paket på kvällstid kl 17-22. I Storstockholm, Uppsala, Enköping och Västerås så kommer ditt paket levereras samma kväll som det skickas från oss. I övriga Sverige levereras det av Airmee kvällen efter. Inga leveranser sker på söndagar. I resten av Sverige där Airmee inte har täckning så använder vi PostNord. PostNord levererar ditt paket på dagtid, vardagar. Generellt mellan kl 09-15. Oftast så kommer ditt paket fram dagen efter att vi skickar det från oss. På mer avlägsna orter kan det ta 2-3 dagar. För våra internationella försändelser använder vi UPS, som också levererar paketen på dagtid och dagen efter från att vi skickar dem från oss. Med undantag av mer avlägsna områden. Då det kan ta någon dag extra.

Våra transportörer kan ställa paketen utanför din privata entré eller på din tomt. I de aviseringar som transportören skickar ut via mail, SMS eller sin app, så kan du förutom att spåra paketet även göra vissa val gällande hur du vill att ditt paket skall levereras. Även hitta kontaktuppgifter till transportören. Det skickas aviseringar, till de kontaktuppgifter du angett i din beställning, när transporten bokas, när din order är på väg och när den har levererats. Om du bor i ett lägenhetshus eller på en adress med låst bom, grind eller port. Så behöver du vara hemma för att chauffören skall kunna ta sig in och leverera paketet till dig. Paket ställs inte i trapphus eller utanför porten till ett lägenhetshus. I många fall gör chauffören även en bedömning om det är säkert eller inte att ställla ett paket utanför en privat entré eller på en tomt. Airmee gör tre utkörningsförsök innan paketet returneras till oss, ifall chauffören av någon anledning inte lyckas leverera paketet. PostNord returnerar paketet direkt till oss ifall det inte kan levereras. Även UPS gör ett par utkörningsförsök innan ordern returneras till oss, ifall dessa misslyckas.

Beställningarna packas i wellpapp-kartonger. Dessa har vi fodrat med isolering som ser till att temperaturen hålls på rätt nivå och även skyddar produkterna. Produkterna stoppas först i plastpåsar som förseglas, därefter i den isolerade lådan tillsammans med våra gelpacks, dvs is. Om du enbart beställer produkter som inte behöver någon kyla och inte är känsliga för stötar, så används ingen isolering eller is. Vi använder återvunna och miljövänliga material i så stor utsträckning det är möjligt. Lådorna sorteras som wellpapp, isoleringen som plast och textil, plastpåsen som plast och våra gelpacks som brännbart med vanliga hushållssopor. Vätskan i dessa gelpacks skall inte hällas ut i avlopp då den är trögflytande och kan expandera något. Vilket kan innebära en risk för stopp. Våra gelpacks innehåller inga farliga ämnen och de är godkända att användas tillsammans med livsmedel.

Det är dessbättre ovanligt att en leverans blir försenad. Men det är något som kan inträffa pga många olika orsaker. Transportören kan ha dåligt med bemanning pga tex sjukdom. Det kan vara ovanligt stora volymer som skall levereras, som transportören inte hunnit planera för. Fordon kan gå sönder, vägarbeten, olyckor och trafik kan ställa till det, mm. Om din leverans drabbas av en försening, och ett nytt utkörningförsök skall genomföras av transportören. Så rekommenderar vi att du inväntar din leverans. Vår förpackningslösning klarar oftast att hålla kylan även med någon enstaka dags försening. Vi garanterar en kylkedja, alltså inte en fryskedja. Köttet skall inte vara varmare än +4 grader när det levereras. Då är det ok, och går generellt bra att förvara i frys även om det hunnit tina en aning. Eller så kan du välja att fortsatt hantera det som en kylvara. Om du misstänker att köttet är varmare än +4 grader när det levereras, pga tex en försening, är det bäst att direkt göra en mätning, dokumentera denna och kontakta oss vid en avvikelse. Då hjälper vi dig. Om leveransen misslyckas helt och din beställning returneras, så kan du kontakta oss på info@swedishwild.se, så utreder vi vad som hänt och hjälper dig därefter.

Köttet skickas djupryst och vakuumförpackat från oss om inget annat nämns i produktbeskrivningen. Skyddat av vakuumförpackningen, en förseglad plastpåse och vår isolering. Under transporten så kommer temperaturen långsamt att stiga i paketet. Men vårt förpackningsmaterial ser till att temperaturen ligger på en bra nivå under transporten, även om det skulle uppstå en försening på någon enstaka dag. Köttet levereras sedan som kylvara. Oftast är det forfarande fruset med en bra bit under 0 grader i temperatur när det kommer fram. Och så länge vår garanterade kylkedja på max +4 grader under transporten upprätthålls så går det generellt bra att förvara köttet i frys när det har levererats. Olika produkter kan också vara olika känsliga. Vårt torkade kött tex kan hålla upp till en månad i rumstemperatur, men ju svalare och torrare desto bättre förstås. Medans man skall vara lite försiktigare med fisk, fågel och finfördelat kött som färs.

Vi har täckning i hela Sverige och i stora delar av Europa med de transportörer vi använder. Det finns några få undantag där vi inte kan leverera, tex öar utan fast förbindelse.

Vi kan göra ändringar så länge din beställning finns kvar hos oss och inte är upphämtad av transportören. När leveransen redan är på väg så är det svårare. Vissa uppgifter kan vi ändra eller lägga till i respektive transportörs bokningssystem. Det finns dock en viss risk för att en leverans kan bli försenad när uppgifter ändras. Det som däremot inte går att ändra eller specificera är leveranstiden inom den ram som transportören skall leverera ditt paket. Eftersom chaufförerna följer förutbestämda rutter som transportföretagen själva planerar. Du kan som kund även kontakta transportören direkt via tex chatt och ta reda på vad som är möjligt i just ditt fall.

Alla transportörer skickar ut aviseringar. Den första kommer i regel så snart transporten är bokad. Därefter när din beställning är på väg och när den har levererats. Aviseringarna skickas på olika sätt, kan se lite olika ut, beroende på transportör och vad du själv använder för kontaktuppgifter. Via mail, SMS och transportörernas egna appar. I aviseringarna finns det länk till spårning, kontaktuppgifter, möjlighet att göra vissa val gällande hur du vill att ditt paket skall levereras. Tex utanför dörren, med eller utan påringning. En del transportörer erbjuder även möjlighet att se budbilen på en karta när ditt paket är under utkörning. Spårningen uppdateras löpande när transportören har hämtat din beställning hos oss. Får du inga aviseringar så är det bra om du kontrollerar dina kontaktuppgifter i beställningen och att de inte hamnar under tex spam i din mailbox.

Fraktkostnaden baseras på ordervärdet, beställer du för mer än en viss gräns så blir frakten lägre och det finns även en gräns för fri frakt. Kostnaden kan i viss mån även vara beroende på beställda produkter. Om du bara har beställt en bok tex, så kan vi använda varubrev till en lägre fraktkostnad. Då ser du detta i kassan innan du betalar. I kassan ser du alltid vilket fraktpris det blir på din beställning. Du kan också läsa mer om just detta under "Frakt" på hemsidan.

Produkter

Våra livsmedelsprodukter kommer från Sveriges fina natur som har mycket att erbjuda av smak och kvalitet. Köttet tar vi hem från olika anläggningar i Sverige. Inte minst från Njalgies som vi har ett brett samarbete med. Alla anläggningar är kontrollerade enligt konstens alla regler av myndigheter och veterinärer. Det finns mer att läsa på respektive produkts sida i vår webbutik.

Vårt kött har generellt en hållbarhet på 1-3 år när det förvaras fryst. Det beror lite på vilken produkt det gäller. De allra flesta produkter av ren och älg har en hållbarhet på 3 år. Viltfågel och viltburgare samt en del viltkorvar ca 1 år. Vissa fiskprodukter och färsk kaviar kan ha en hållbarhet på 6 månader. Detta gåller vid förvaring enligt anvisning på etiketten. Så i de allra flesta fall kommer du ha en lång hållbarhet kvar på köttet som du köper om du förvarar det fryst. När köttet är tinat och förvaras i kylskåp så är det lite olika mellan olika produkter. Rena, oprocessade köttdetaljer, finfördelat kött såsom färs, fisk och fågel bör man helst tillaga så snart som möjligt. De håller 2-3 dygn tinade i ett kallt kylskåp, upp till en vecka. Ju kallare desto bättre. Rökt och kryddat, processat kött håller ca en vecka och oftas lite längre, upp till två veckor i kyl. Torkat kött är tåligare, det håller upp till en månad i rumstemperatur och upp till två månader i kylskåp, förutsatt att det förvaras så svalt och torrt som möjligt.

Om köttet levereras enligt våra villkor, dvs med en bibehållen kylkedja där temperaturen är högst +4 grader vid leverans, så kan det förvaras i frys även om det hunnit tina lite. Viltkött är generellt magert och går bra att frysa om, förutsatt att kylkedjan är intakt. Du skall vara lite försiktigare med finfördelat kött såsom färs, fisk och fågel förstås. Oftast så levereras köttet betydligt kallare än så och fortfarande fruset. Riktlinjerna säger att allt kött som har en högre temperatur än -18 grader räknas som kylt och inte fryst. Så ur det hänseendet så kommer våra produkter alltid levereras och räknas som kylda och inte frysta, oavsett om de ligger på -17 grader eller +4 grader vid leverans. Därmed så är den generella rekommendationen att fortsatt hantera köttet som kylt, även om det går bra att förvara det i frys.

På vår hemsida, i vår nätbutik kan du hitta det vi har i lager för tillfället. Även vilka priser som gäller per förpackning i gram. Vi får regelbundet in nya leveranser, så det som är slut för tillfället kan mycket väl komma in i lager igen inom kort. Speciellt om det är en produkt vi säljer mycket av. Om du vill veta ifall en produkt som är slutsåld kommer att komma in i lager igen så kan du maila oss på info@swedishwild.se. Så svarar vi så gott vi kan. Men enklast är om du går in på produktens sida i webbutiken och lägger en bevakning på den produkt som du väntar på. Ibland hänger det mycket på tillgång då vissa produkter finns i begränsade volymer. Och även på ifall det finns en efterfrågan som gör att produkten går att sälja i större volymer.

Reklamationer

Det är väldigt ovanligt att köttet är för varmt när det levereras. Vår lösning brukar oftast klara att hålla temperaturen på en bra nivå, även med någon enstaka dags försening, dvs inte över +4 grader vid leverans vilket är den kylkedja vi garanterar. Det förekommer förstås undantag vid längre förseningar eller ibland beroende på typ av produkt, antal produkter, utomhustemp mm. Om man misstänker att köttet är för varmt när det levereras pga tex en försening, så är det bästa du kan göra en mätning av temperaturen i anslutning till leveransen, dokumentera denna och kontakta oss vid en avvikelse på info@swedishwild.se. Då kan vi upprätta ett reklamatonsärende. När en reklamation upprättas så skall du vara beredd på att kunna returnera produkten på vår bekostnad, om så behövs. Produkten återgår då i vår ägo.

Det kommer alltid finnas skillnader i smak, mörhet etc mellan olika djurarter, olika geografiska områden och även mellan individuella djur. Det gäller kött från oss precis som ute i fysiska livsmedelsbutiker. Och vi människor kommer alltid ha olika smakpreferenser. Om det finns ett väsentligt fel på en produkt när den levereras, så att den inte kan tillagas eller förtäras, så skall detta styrkas, om möjligt. Och vi behöver i regel erhålla bilder på kött, etiketter och batchnummer. Kontakta oss i så fall på info@swedishwild.se. Så att vi kan upprätta ett reklamationsärende. Ett kvalitetsfel brukar innebära att det inkommer flera klagomål på samma produkt under kort tid. I så fall behöver vi lyfta detta till respektive leverantör för att säkerställa att vi inte behöver återkalla och returnera produkter till leverantören. Och så att leverantören kan åtgärda problem vid behov.

Det bästa är att du då dokumenterar innehållet med bilder så snart du packat upp ditt paket. På produkter och etiketter, där vikt och batchnummer finns synligt. Sedan kontaktar du oss på info@swedishwild.se, med dokumentation och ordernummer. Då kan vi kontrollera det du fått mot din order och så att någon annan kund inte har fått dina produkter eller vice versa. Alla som jobbar på vårt lager vet vikten av att kontrollera antal produkter som packas mot antal produkter på följesedeln. Så dessa fel är sällsynta även om den mänskliga faktorn kan smyga sig in ibland.

En retur på en hel order eller en produkt görs egenligen endast i de fall något har lett till en reklamation. Dvs, i de fall det finns ett väsäntligt fel på en produkt eller hel order när den levereras. Antningen om något är för varmt vid leverans, dvs över +4 grader, det finns ett väsentligt kvalitetsfel på någon produkt eller om paketet har gått sönder under transporten så att en eller flera produkter har tagit skada i paketet. Då skall detta vara styrkt med dokumentation och returen står då vi för i så fall. Utöver detta så har du ingen ångerrätt på livsmedel som snabbt kan bli otjänliga. Men du har förstås alltid reklamationsrätt.

Vi värnar om reklamationsrätten och hanterar alla ärenden som inkommer som reklamationer enligt de lagar och regler som finns. Oftast skall en reklamation åtföljas av noggrann dokumentation, dvs den skall vara styrkt. Och det skall finnas ett väsentligt fel på den eller de produkter du vill reklamera, dit räknas även en felaktig/saknad produkt eller en avvikelse från de villkor vi erbjuder. Då utreder vi reklamationen och vidtar de åtgärder som behövs. Om reklamationen är godkänd så kan det bli ett omskick av en order eller produkt, ett tillgodokvotto, en återbetallning, därtill en retur till oss på det som har reklamerats, vid behov.