Om oss
Idén till Swedish Wild föddes när jag var med familjen på rensafari i Ivalo i norra Finland. Efter den sedvanliga turen i rensläde med fru och barn bjöd renskötaren som anordnade turen på kaffe runt lägerelden och vi satt där och pratade om livet där uppe. Till saken hör att jag har alltid älskat viltkött och alltid undrat varför det är så svårt att få tag på. Det finns trots allt hundratusentals älgar och renar i Sverige och en viss del av dem skjuts eller slaktas varje år. Någonstans måste ju allt detta kött ta vägen.
Jag tog upp detta med renskötaren och frågade hur viltköttsmarknaden fungerade och hur det kunde komma sig att det som jag ansåg vara världens bästa kött skulle vara så väldigt svårt att få tag på. Vem sålde exempelvis han sin ren till? Vart tar köttet sedan vägen? Varför kunde jag inte köpa viltkött i en vanlig lokal matvaruaffär eller, ännu hellre, på nätet och få det levererat hem till dörren?
Renskötaren berättade då att det faktiskt var väldigt svårt för honom att få lönsamhet i sin verksamhet. Dessutom fanns det för många mellanhänder som alla skulle ha sin del av kakan innan det till slut kom fram till slutkonsumenten. Marknaden kontrollerades alltför mycket av ett fåtal starka inköpare som bestämde priser samt vem som fick köpa det.
För mig verkade detta nästan absurt och faktiskt rätt sorgligt. Vi har en renskötare som “producerar” vad jag ansåg som världens bästa kött, men som knappt kunde leva på sin verksamhet. Samtidigt hade du en konsument som jag, som älskade detta kött och var beredd att betala bra för det, men som inte kunde få tag på det. Viltkött som är gott, hälsosamt och klimatsmart. Framtidens kött helt enkelt.
Det var uppenbart mig mig att denna industri var redo för “disruption”.
Sex månader senare sålde jag mitt bolag inom digital marknadsföring och bestämde mig för att starta ett nytt företag som gjorde viltkött lättillgängligt för alla. Tanken var att kapa onödiga mellanhänder och köpa från jägare och renskötare och sedan sälja till slutkonsument via nätet. Och inte bara till konsumenter i Sverige, utan till hela Europa.
Idén till Swedish Wild var född.
Kort därefter träffade jag Patrik genom en gemensam bekant. Han delade min passion för svenskt viltkött och viljan att göra detta framtidens kött lättillgängligt för alla. Patrik är dessutom en hängiven jägare sedan barnsben och brinner för svensk natur och viltvård. Vi beslöt oss för att göra detta tillsammans och jag kunde inte ha hittat en bättre medgrundare.
Nu går vi vidare med vårt “mission” på att göra svenskt viltkött lättillgängligt till alla. Vi kapar så många led i kedjan som vi kan och skickar köttet direkt hem till dig som kund. Dessutom gör vi vårt bästa med att tillhandahålla tips och recept på hur man bäst tillagar viltkött.
Hör gärna av dig till oss. Vi är bara i början av vår resa och vi är alltid öppna för feedback om hur vi kan göra detta ännu bättre.
Väl mött!
Johan Löfström
Medgrundare av Swedish Wild
Företagsuppgifter
Svenska Viltprodukter AB
Organisationsnummer: 559263-7283
Adress: Vallentunavägen 411, 194 92 Upplands Väsby
Svenska Viltprodukter AB är momsregistrerat och registrerat för F-skatt i Sverige