FAQ

Beställning

Du anger dina uppgifter i respektive fält i kassan. I fältet för adress, det första adressfältet, anger du både gatunamn och gatunummer. I adressfält två enbart kompletterande uppgifter. Om din order skall skickas till en företagsadress så fyller du i företagsnamnet i fältet för detta. Annars låter du det fältet vara tomt.

När du får en orderbekräftelse från oss via mail, så har din order registrerats hos oss. En transport kommer sen att bokas och din order plockas och packas för leverans.

Egentligen så har du ingen ångerrätt på livsmedel som snabbt kan bli otjänliga. Men så länge ordern finns kvar hos oss och inte har hämtats av transportören så kan vi hjälpa dig att avbryta ordern och leveransen samt se till att du får en återbetalning.

Ja, antingen kan du gå in i varukorgen innan du betalar och önska ett datum då du vill att din order tidigast skall skickas från oss. Ifall du tex är bortrest. Om du vill ha din leverans hos dig på ett specifikt datum så är det bäst att du kontaktar oss på info@swedishwild.se innan din order har hämtats hos oss av transportören. Då hjälper vi dig.

Om du i efterhand upptäcker att någon av dina uppgifter är felaktiga i din beställning så är det bäst om du direkt kontaktar oss på info@swedishwild.se. Vi har möjlighet att ändra uppgifterna så länge din order finns kvar hos oss och inte har hämtats upp av transportören, vilket vanligtvis sker mellan kl 10:30 och kl 13:00.

Om du upptäcker att du har beställt fel produkt, för mycket eller för litet så kan du direkt kontakta oss på info@swedishwild.se. Då kan vi hjälpa dig att justera din order och se till så att du betalar rätt pris, så länge ordern finns kvar hos oss och inte är upphämtad av transportören.

Din rabattkod gäller med de villkor som står angivna när du får rabattkoden. Generellt gäller rabattkoderna på köp över 1200 kr. Kontrollera också så att kodens giltighetstid inte har gått ut. En kod kan oftast användas en gång på ett köp. Du kan kontakta oss på info@swedishwild.se om det skulle vara några andra problem med rabattkoden du har fått.

Rabattkoderna skickas generellt per mail. Kontrollera så att din kod inte har hamnat under spam eller skräppost i din mailbox. Har du redan varit kund hos oss och gjort beställningar tidigare, så skickas normalt ingen kod eftersom koden gäller din första beställning och den första registreringen av din mailadress.

Det går alldeles utmärkt. Du kan välja att hämta din order hos oss om du går in i varukorgen innan du betalar. Där kan du önska ett datum samt en tid för din upphämtning. Då plockas fraktkostnaden bort i kassan. Det går också bra att kontakta oss på info@swedishwild.se och meddela oss att du vill hämta din order här.

Vi har egentligen ingen fysisk butik. Och ofta ganska mycket att göra. Så det bästa är att beställa på hemsidan. Sen går det alltid bra att välja att din order skall hämtas här hos oss. Det kan du göra i varukorgen innan du betalar. Vi kan även motta Swish-betalningar här på plats. Så om man gärna vill komma förbi och köpa något, så går det fint.

Leverans

Oftast leveransen 0-3 arbetsdagar från att du gör en beställning. Det beror lite på vart du bor och därmed även vilken transportör vi kan boka. Leveranstiden är dock ingen garanti eftersom mycket kan hända längs vägen. Vi anpassar leveransen utifrån din adress och den planerade leveranstiden. Leveranstiden kan då bli något längre i vissa fall.

I dagsläget använder vi Airmee där de har täckning och PostNord för våra leveranser i övriga Sverige. Alla våra leveranser är hemleveranser. Inga paket hamnar i boxar eller hos ombud. Airmee levererar ditt paket på kvällstid kl 17-22. Samma kväll eller kvällen efter det skickas. PostNord levererar dagtid, oftast kl 09-15, på 1-3 arbetsdagar.

I de fall du bor i ett lägenhetshus eller på en adress med låst bom, grind eller port. Så behöver du vara hemma för att chauffören skall kunna ta sig in och leverera paketet till dig. Paket ställs inte i trapphus eller utanför porten till ett lägenhetshus. Annars kan det ställas vid en privat entré, på en privat tomt utan att du behöver vara hemma.

Vi har täckning i hela Sverige och i stora delar av Europa med de transportörer vi använder. Det finns några få undantag där vi inte kan leverera, tex öar utan fast förbindelse.

Alla transportörer skickar ut aviseringar. Den första kommer i regel så snart transporten är bokad. Därefter när din beställning är på väg och när den har levererats. Aviseringarna skickas på olika sätt, via mail, SMS och transportörernas egna appar. I aviseringarna finns det länk till spårning och möjlighet att göra vissa val för din leverans.

En avisering skall skickas ut när transporten bokas. Om du beställer en fredag efermiddag eller under en helg så bokar vi i regel transporten på måndagen efter. Får du inga aviseringar så är det bra om du kontrollerar dina kontaktuppgifter i beställningen och att aviseringarna inte hamnar under tex spam i din mailbox.

Produkterna läggs först i plastpåsar som förseglas. Därefter packas de i wellpapp-kartonger som är fodrade med med isolering tillsammans med gelpacks, dvs is, som ser till att temperaturen hålls på rätt nivå under transporten och även skyddar produkterna. Vi använder återvunna och miljövänliga material så långt det är möjligt.

Lådorna sorteras som wellpapp, isoleringen som plast och textil, plastpåsen som plast och våra gelpacks som brännbart med vanliga hushållssopor. Vätskan i dessa gelpacks skall inte hällas ut i avlopp då den är trögflytande och kan expandera något. Vilket kan innebära en risk för stopp. Våra gelpacks är livsmedelsgodkända.

En försening inträffar av olika orsaker, dessbättre sällan. I dessa fall rekommenderar vi att du inväntar din leverans. Vår förpackning klarar att hålla kylan med någon enstaka dags försening. Vi garanterar en kylkedja. Köttet skall hålla max +4 grader vid leverans. Är det varmare än så, dokumentera detta och kontakta oss på info@swedishwild.se.

En beställning returneras om utkörningsförsöken misslyckas, Det kan bero på felaktig adress, svårigheter att ta sig fram till adressen, låsta grindar eller portar, ingen på plats för att ta emot paketet, ingen som svarar i telefon, svårt för chauffören att hitta rätt etc. Kontakta oss i så fall på info@swedishwild.se så utreder vi vad som hänt.

Köttet skickas djupryst och vakuumförpackat från oss om inget annat nämns i produktbeskrivningen. Skyddat av vakuumförpackningen, en förseglad plastpåse och vår isolering. Under transporten så kommer temperaturen långsamt att stiga i paketet. Köttet levereras sedan som kylvara, med max +4 grader i temperatur, oftast betydligt kallare än så.

Vi kan göra ändringar så länge din beställning inte är upphämtad av transportören. När leveransen redan är på väg så är det svårare. Vissa uppgifter kan vi ändra eller lägga till i respektive transportörs bokningssystem. Det finns dock en viss risk för att en leverans kan bli försenad när uppgifter ändras. Du kan även själv kontakta transportören.

Fraktkostnaden baseras på ordervärdet, beställer du för mer än en viss summa så blir frakten lägre och det finns även en gräns för fri frakt. Kostnaden kan i viss mån även vara beroende på beställda produkter. Om du bara har beställt en bok tex, så kan vi använda brev till ett lägre pris. I kassan innan du betalar ser du alltid din fraktkostnad.

Produkter

Våra livsmedelsprodukter kommer från Sveriges vackra natur som har mycket fint att erbjuda av smak och kvalitet. Köttet tar vi hem från olika anläggningar i Sverige. Inte minst från Njalgies som vi har ett brett samarbete med. Alla anläggningar och vårt kött är kontrollerade enligt gällande regler av myndigheter och behöriga veterinärer.

Vårt kött har generellt en hållbarhet på 1-3 år när det förvaras fryst. Lite olika beroende på produkt. Ett fåtal produkter har en hållbarhet på 6 månader. När köttet är tinat och förvaras i kylskåp så håller det oftast upp till en vecka, lite längre för rökt, kryddat kött och upp till två månader för torkat kött, när det förvaras kallt och torrt.

Levereras köttet enligt våra villkor, med en temperatur på högst +4 grader, så kan det förvaras i frys, även om det tinat en aning. Oftast så levereras köttet betydligt kallare och fortfarande fruset. Köttet räknas dock alltid som kylt när det kommer till dig enligt gällande riktlinjer. Därmed är rekommendationen att hantera det som en kylvara.

På vår hemsida kan du hitta det vi har i lager. Även vilka priser som gäller per förpackning i gram. Vi får regelbundet nya leveranser, det som är slut för tillfället kan mycket väl finnas i lager inom kort. Vill du veta ifall en produkt som är slutsåld kommer att komma in i lager igen så kan du kontakta oss. Du kan även bevaka en slutsåld produkt.

Reklamationer

Det är ovanligt att köttet är för varmt vid leverans. Förpackningen klarar oftast att hålla temperaturen under vår garanterade gräns, även med någon dags försening, dvs inte över +4 grader. Det förekommer förstås undantag, tex längre förseningar. Skulle köttet vara för varmt, gör en mätning, dokumentera den och kontakta oss på info@swedishwild.se.

Det kommer alltid finnas skillnader i smak, mörhet etc mellan olika arter, olika geografiska områden och mellan individuella djur. Vi människor har även personliga smakpreferenser. Finns det ett väsentligt fel på en produkt när den levereras, så den inte kan tillagas eller förtäras, så skall detta om möjligt också styrkas. Kontakta oss i så fall.

Det bästa är att du då dokumenterar innehållet så snart du packat upp ditt paket. Bilder på produkter och etiketter, där vikt och batchnummer är synliga. Sedan kontaktar du oss på info@swedishwild.se och bifogar bilderna. Då kan vi kontrollera det du fått mot din order och även så att någon annan kund inte har fått dina produkter eller vice versa.

En retur på en hel order eller en produkt görs egenligen endast i de fall något har lett till en reklamation. Dvs, i de fall det finns ett väsäntligt fel på en produkt eller hel order när den levereras. Då skall detta vara styrkt med dokumentation och returen står vi för. Reklamationsrätt har du alltid, men ingen ångerrätt på känsliga livsmedel.

Vi värnar om reklamationsrätten och hanterar reklamationer enligt de lagar och regler som gäller. En reklamation skall åtföljas av noggrann dokumentation, dvs den skall vara styrkt. Och det skall finnas väsentliga fel på den eller de produkter du vill reklamera, dit räknas även felaktiga/saknade varor eller avvikelser från de villkor vi erbjuder.